- Demana al consistori que millori la detecció d’alumnes vulnerables, que els reservi més places i que n’estengui el termini de reserva fins al setembre
- També distribuir-los de manera homogènia, centralitzar les preinscripcions fora de termini i de matrícula viva en l’Oficina Municipal d’Escolarització, ajudar les famílies en la matriculació i ajustar l’oferta a la demanda prevista a cada escola
- Treballada en base al model promogut per la Fundació Jaume Bofill, la moció republicana vol mantenir i incrementar els avenços assolits pel Govern de Transformació 2015-2019, durant el qual la segregació es va reduir un 10% a primària i un 5% a secundària
Esquerra Republicana presentarà al Ple ordinari de juliol de l’Ajuntament de Sabadell, que es fa dimarts, una moció que insta el consistori a emprendre diverses mesures per combatre la segregació escolar. El text demana que el consistori estableixi un protocol i «criteris clars i homogenis» per detectar els estudiants vulnerables per raons socioeconòmiques o d’origen, que els reservi més places d’acord amb la Generalitat i que n’estengui la reserva «com a mínim fins al setembre». També proposa que aquest col·lectiu es distribueixi entre les escoles de manera homogènia.
La moció l’ha treballat la portaveu adjunta republicana, Èlia Soriano-Costa, en base al model proposat per la Fundació Jaume Bofill, i pretén posar en valor i preservar la feina feta per la regidoria d’Educació del Govern de Transformació 2015-2019, encapçalada per Joan Berlanga, i, alhora, continuar avançant. Els últims cinc cursos, coincidint amb el mandat passat, la segregació escolar s’ha reduït un 10% a primària i un 5% a secundària a Sabadell, d’acord amb les dades dels estudis de la Bofill i del Síndic de Greuges.
Detectar per intervenir
Per detectar millor els alumnes vulnerables i assignar-los als centres de manera equilibrada, la moció dels republicans proposa centralitzar les preinscripcions fora de termini i de matrícula viva (durant el curs) en l’Oficina Municipal d’Escolarització (OME); activar, «urgentment», mecanismes per ajudar les famílies en la matriculació, «preferiblement en format presencial», i, també, ajustar l’oferta de places de cada centre al volum real d’alumnes previstos: «La sobreoferta de places actual deixa moltes vacants als centres menys desitjats, i aquestes vacants s’omplen amb més facilitat amb alumnes vulnerables de fora de termini o matrícula viva», apunta Soriano-Costa.
«Més enllà de la urgència del moment actual», el vuitè i últim punt de la moció, si el Ple l’aprova, compromet l’Ajuntament de Sabadell a elaborar i desplegar un Pacte Local contra la Segregació Escolar d’acord amb les forces polítiques i la comunitat educativa.
La portaveu adjunta republicana rebla: «La segregació escolar es corregeix molt a poc a poc, però, si l’Ajuntament no continua incrementant els recursos que hi destina, els avenços en les taxes que la mesuren es veuran greument amenaçats. Correm el risc de tornar a nivells de segregació previs al 2016, els que hi havia quan el Govern de Transformació es va posar en marxa. Hem de liderar amb coratge el canvi que ha de fer de palanca per als centres i famílies en el combat contra la segregació escolar».
47% a primària, 36% a secundària
Sabadell pateix amb contundència la segregació escolar. L’anomenat índex de dissimilitud, que en mesura el percentatge, n’assenyala un 47% a primària i 36% a secundària. Les dades també assenyalen que Sabadell és entre el grup de 42 municipis que la Fundació Bofill considera amb segregació escolar “molt alta”.
La reducció del fenomen en un 10% a primària i en un 5% a secundària durant el Govern de Transformació 2015-2019 que indiquen els estudis de la Bofill i del Síndic de Greuges ha tingut com a motor el Pla per a l’Equitat i l’Èxit Educatiu 2017-2027 (Èqxit). El document estratègic fixa com a objectiu situar Sabadell entre les 10 ciutats catalanes de més de 10.000 habitants amb menys segregació escolar en totes les etapes educatives com a màxim el 2027.
A més, l’estratègia Sabadell Orienta, que ha rebut el premi Educaweb a la Ciutat Educadora, ha permès reduir la taxa d’absentisme al 9% en centres públics.
COVID-19 i segregació escolar
Aquestes millores es veuen ara amenaçades per la crisi de la COVID-19. La moció alerta: «Aquesta crisi provocarà un increment de la segregació escolar si no es despleguen mesures efectives i urgents per fer-hi front». En base als aprenentatges de la crisi anterior i a les dades ja disponibles, es poden identificar tres amenaces: el nombre de famílies vulnerables creix amb rapidesa; els alumnes matriculats fora de termini, també, i els pròxims mesos s’incrementarà la mobilitat residencial de les famílies per raons d’habitatge i treball, cosa que farà augmentar la matrícula viva (durant el curs).