Esquerra Republicana proposa un bícing sabadellenc i defensa que l’Ajuntament el posi en marxa abans del 2027

  • El grup municipal defensarà en una moció al Ple un servei municipal de lloguer de bicicletes mecàniques i elèctriques basat en estacions situades a prop de les principals estacions dels operadors de transport públic
  • Santi Valls: «Sobren els motius per a aquest bícing sabadellenc que ERC defensem i proposem. El ‘bikesharing’ és una opció de transport urbà ràpid, flexible i pràctic. L’exemple de tantíssimes ciutats en demostra l’èxit»

El grup municipal d’Esquerra Republicana a l’Ajuntament de Sabadell proposa que es creï un servei públic de lloguer de bicicletes mecàniques i elèctriques «per satisfer les necessitats de mobilitat sostenible de la ciutadania». Un bícing sabadellenc basat en estacions de lloguer de bicicletes situades a prop de les principals estacions dels operadors de transport públic i que garanteixin que l’ús de la bici es promogui, així, a «tota la ciutat». ERC Sabadell vol, a més, instar el govern municipal a establir un termini de nou mesos per desenvolupar la proposta per tal que el servei es posi en marxa dins aquest mateix mandat municipal, és a dir, a principis del 2027 com a màxim. Els republicans, que són el primer grup de l’oposició al consistori sabadellenc, ho defensaran dilluns en una moció al Ple de març de l’Ajuntament.

El regidor d’ERC Sabadell Santi Valls, en un moment de la roda de premsa

Més i millors carrils bici, xarxa supramunicipal

El text proposa que el govern municipal de Sabadell es comprometi a millorar la infraestructura ciclista de la ciutat, és a dir, que condicioni els carrils bici i en creï de nous en calçada «en la mesura que es pugui i sempre que es garanteixi la seguretat del ciclista, optimitzant l’espai i facilitant l’adaptació dels equipaments actuals». I, també, que Sabadell treballi amb els municipis de l’entorn «per crear una xarxa comuna del servei públic de lloguer de bicicletes» que en millori la «intercomunicació sostenible». La moció proposa, finalment, que s’adopti «la normativa necessària per garantir la seguretat dels usuaris de la bicicleta i els seus drets i deures».

Mobilitat sostenible i resposta a un problema real

El regidor republicà Santi Valls, també geògraf urbanista, ha afirmat al matí en roda de premsa: «La bici és un dels pilars de la mobilitat sostenible. Ara: no tots els veïns en tenen ni tots tenen espais per guardar-la, i, si en tenen, no sempre la tenen a mà en qualsevol moment. Establir un servei públic de bicicletes mecàniques i elèctriques, un bícing sabadellenc, no és només promoure una manera neta i sana de moure’s per la ciutat, sinó, també, ser útils a la gent».

Valls ha afegit: «El bikesharingcomplementa perfectament la xarxa urbana i interurbana de transport públic de qualsevol ciutat. Segons un estudi d’IESE sobre la seva implantació a 13 ciutats europees (entre les quals, Barcelona), cada euro que s’hi inverteix en genera entre 1,37 i 1,72, la qual cosa el fa ‘plenament rendible’. Ciutats com Barcelona, Girona i la bona part dels municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) disposen d’un bícing amb un èxit extraordinari. Som davant de l’oportunitat de democratitzar i fomentar l’ús de la bicicleta a Sabadell i de fer-hi la mateixa aposta decidida que hi han fet moltes altres ciutats».

L’edil republicà ha reblat: «Sobren els motius per a aquest bícing sabadellenc que ERC defensem i proposem. Sabadell té l’orografia adequada, amb pendents que no superen quasi mai el 2%; al nord-oest, on hi ha pendents superiors, la bicicleta elèctrica hi pot jugar un paper rellevant. La ciutat té una cultura ciclista molt arrelada, amb iniciatives que han cristal·litzat en l’actual Pla Director de la Bicicleta. El bikesharing és una opció de transport urbà ràpid, flexible i pràctic, i promou la intermodalitat amb el tren i l’autobús. Encaixa del tot amb el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), que vol fomentar l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport quotidià. L’exemple de tantíssimes ciutats catalanes i europees en demostra l’èxit».

El portaveu d’ERC a l’Ajuntament de Sabadell, Gabriel Fernàndez, a la roda de premsa

Prioritzar i potenciar la bicicleta

El portaveu d’ERC a l’Ajuntament de Sabadell, Gabriel Fernàndez, ha afirmat: «Nosaltres ens hem presentat amb un programa que, d’alguna manera, busca desenvolupar la bicicleta com un element fonamental per millorar la qualitat de vida de la gent i de la ciutat i la mobilitat per a tothom que pot fer-la servir, que són molts, milers de persones a la ciutat. Aquest és el model que vam proposar i que tenim al per a la ciutat, el model urbanístic i de mobilitat. I per això nosaltres presentem aquesta moció; justament, per aportar aquest model per fer que Sabadell sigui una ciutat millor. El model de transport públic que tenim nosaltres al cap no és només l’autobús o el taxi; també és la bicicleta prioritzada i potenciada des de l’administració pública. Aquesta és la mobilitat pública de futur que nosaltres ens imaginem».