Sabadell reclama que l’estat espanyol i la UE reconeguin la llengua romaní arran d’una moció d’ERC aprovada per unanimitat

  • El consistori es compromet a promoure la llengua del poble gitano i n’hissarà la bandera el 5 de novembre, Dia Internacional de la Llengua Romaní
  • Amb els vots en contra del PSC i Cs, la Junta de Portaveus de la institució aprova una moció republicana perquè l’Ajuntament de Sabadell insti el govern espanyol a completar el traspàs de Rodalies a la Generalitat
  • La majoria de govern (PSC, Junts i Marta Morell) rebutja debatre d’urgència una moció d’ERC per l’anul·lació del mètode de càlcul de la plusvàlua

La Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Sabadell ha aprovat per unanimitat una moció del grup municipal d’Esquerra Republicana, el principal de l’oposició, perquè la institució «se sumi a la reclamació que la llengua romaní sigui reconeguda oficialment» a la Unió Europea. El consistori també s’hi compromet a instar el govern espanyol a aplicar la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries perquè la llengua del poble gitano s’incorpori «a les diferents administracions i institucions de l’estat espanyol». La mateixa Junta ha aprovat, amb els vots en contra del PSC i Cs, una moció republicana perquè Sabadell reclami al govern espanyol que completi el traspàs de Rodalies a la Generalitat. A més, l’òrgan ha rebutjat, amb els vots de la majoria de govern (PSC, Junts i Marta Morell), que es debatés d’urgència una moció d’ERC per l’anul·lació del mètode de càlcul de la plusvàlua; Ciutadans ha demanat ser-ne coproposant.

Dia Internacional del Romaní

L’aprovació unànime de la proposta d’Esquerra Republicana per part de l’Ajuntament implica «reconèixer el 5 de novembre com a Dia Internacional de la Llengua Romaní» i promoure’n la celebració arreu d’Europa, i farà que la institució hissi divendres de la setmana que ve la bandera del poble gitano amb motiu de la commemoració. El consistori sabadellenc també donarà suport al finançament i a la promoció de la llengua romaní i a totes les accions que se’n desprenguin.

Un 5% dels sabadellencs

La regidora Francisca Maya, Popi, primera edil gitana de la història de l’Ajuntament de Sabadell, ha declarat: «Es calcula que el 5% dels sabadellencs som gitanos: uns 10.000 veïns de la ciutat formen part d’una comunitat establerta a Sabadell i a Catalunya des de fa segles, i que ha patit i continua patint una estigmatització i discriminació inadmissible en tots els àmbits. El racisme i la xenofòbia contra el poble gitano (l’antigitanisme) és una de les xacres que perviuen, malauradament, a la nostra societat, i cal actuar per eliminar-la’n. La llengua dels gitanos l’han prohibit gairebé totes les pragmàtiques reials espanyoles durant segles, com les de Felip III («que no puedan usar del traje, lengua y nombre de gitanos, y gitanas») o Carles III («que ellos y cualquiera de ellos no usen de la lengua, traje y método de vida vagante»). El reconeixement i la promoció de la cultura gitana i de la llengua gitana són una peça més de la lluita contra l’antigitanisme».

El portaveu republicà al consistori, Gabriel Fernàndez, ha reblat: «La defensa del català com a llengua pròpia del país i com a element de cohesió social davant la situació d’emergència lingüística és una prioritat en l’acció política d’Esquerra Republicana a totes les institucions on és present. Avui posem el focus en el caló, variant ibèrica del romaní, peça clau del nostre patrimoni lingüístic, que es troba en una situació extremadament delicada. Donat que és part del bagatge cultural dels sabadellencs, és important que l’Ajuntament commemori aquesta data i que promogui activitats de difusió i dignificació del romaní i, particularment, del caló català».

Sabadell reclama el traspàs de Rodalies amb el PSC i Cs en contra

En un altre ordre de coses, la Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Sabadell ha aprovat, amb els vots en contra del PSC i Cs, una moció d’Esquerra Republicana en què s’insta el govern espanyol a «completar íntegrament el traspàs del servei de Rodalies i les seves infraestructures, amb el compromís de l’estat de la transferència del dèficit tarifari per tal de poder gestionar-lo directament».

El text també exigeix a Madrid «l’execució urgent de la inversió infraestructural pendent a tot el sistema ferroviari català per assolir una xarxa de qualitat, complint els terminis del Pla de Rodalies i afegint-hi les millores necessàries», i insta totes les administracions a fer «accions per incrementar l’ús del tren en detriment del vehicle privat» dins el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 2030 i de la mitigació dels efectes del canvi climàtic.

Suport al tren-tramvia Terrassa-Sabadell-Granollers

A més, la moció republicana demana als governs català i espanyol que «totes les inversions ferroviàries al conjunt de Catalunya es prioritzin tenint en compte les necessitats d’equilibri territorial del país», els plans i les taules de mobilitat territorials, «els projectes de tren-tramvia plantejats per a nuclis urbans» (ERC en proposa que uneixi Terrassa, Sabadell i Granollers) i els desplegaments pendents de xarxa ferroviària a comarques.

La proposta d’Esquerra Republicana aprovada per la Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Sabadell també demana al govern de la Generalitat que, una vegada completat el traspàs de Rodalies, n’elabori «un pla de gestió que elevi l’estàndard de prestació del servei» i el faci de qualitat i atractiu, i que avaluï el traspàs de la gestió de la línia R-4 perquè la gestioni FGC.

El traspàs vigent, una «ficció absoluta»

El regidor republicà Santi Valls, també geògraf urbanista, ha dit: «Sense un contracte de servei adequat, sense els traspassos anuals previstos a la comissió mixta des de fa més de 10 anys, amb una governança de la Generalitat sobre l’operadora obligada a passar pel ministeri, sense un conveni que obligui a complir el Pla de Rodalies, i amb una inversió d’Adif en la infraestructura inferior al 15% d’allò previst, el traspàs de Rodalies a la Generalitat va ser i continua sent una ficció absoluta. Un despropòsit que milers de sabadellencs pateixen cada dia amb greus conflictes en la seva mobilitat quotidiana, que té com a resultat la desconfiança dels usuaris en el transport ferroviari pels seus retards constants i la sobreocupació en hora punta. També l’increment de l’ús del vehicle privat i, per tant, les emissions».

El portaveu d’ERC a l’Ajuntament de Sabadell, Gabriel Fernàndez, ha afegit: «La deixadesa i la desinversió del govern central i la incompetència de la Renfe en la gestió de la R-4 suposen un problema gravíssim per als sabadellencs que la fan servir cada dia. És una vergonya inacceptable que afecta milers de treballadors de la ciutat, que tenen tot el dret del món d’arribar puntuals a la feina. Això s’ha d’acabar. El traspàs complet de la competència a la Generalitat és una necessitat urgent de la nostra gent i una prioritat per a Esquerra Republicana. Estar al costat de la gent, dels seus problemes reals i quotidians, és això».

La Junta rebutja tramitar d’urgència una moció sobre la plusvàlua

La Junta de Portaveus ha rebutjat, amb els vots de la majoria de govern (PSC, Junts i Marta Morell), que es debatés d’urgència una moció d’ERC davant l’anul·lació del mètode de càlcul de la base imposable de la plusvàlua municipal arran de l’anunci d’ahir del Tribunal Constitucional. El grup municipal de Ciutadans ha demanat ser-ne coproposant.

La moció republicana proposava «reprovar la inacció i deixadesa de funcions dels successius governs de l’Estat que han estat incapaços d’adequar el mètode de càlcul de l’impost als requeriments que feia la sentència del Tribunal Constitucional i a les pròpies demandes que van fer les entitats municipalistes»; «exigir al govern de l’Estat que adeqüi d’urgència, via decret llei, la metodologia de càlcul de la base imposable per tal de dotar de plena seguretat jurídica la liquidació de l’impost»; «instar a crear un fons extraordinari per compensar la pèrdua d’ingressos que ocasioni aquesta sentència sobre les finances municipals mentre no entri en vigor el nou mètode de determinació de la base imposable», i «instar a crear un fons permanent de compensació en favor dels ajuntaments per la reducció d’ingressos que generi el nou mètode de determinació de la base imposable, en compliment del principi de suficiència financera».