- Apel·la a la clàusula de garantia de l’acord entre ERC i el PSOE perquè l’executiu espanyol transfereixi al català els recursos no invertits del 2020 ençà
- Gabriel Fernàndez: «Aquesta situació és conseqüència de dècades de desinversió i deixadesa dels diferents governs espanyols, governi qui governi, a la xarxa ferroviària catalana; molt especialment, a la xarxa de Rodalies»
La Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Sabadell, celebrada ahir dimecres, Sant Jordi, ha aprovat una moció del grup municipal d’ERC, el primer de l’oposició, que insta el govern espanyol a accelerar el traspàs a la Generalitat de totes les línies de Rodalies de Catalunya, incloent-hi la R4, i a donar «compliment íntegre» a totes les previsions d’inversió del pla 2020-2030. En aquest sentit, el text aprovat fa valdre la clàusula de garantia de l’acord de traspàs entre ERC i el PSOE perquè l’executiu espanyol transfereixi al català, immediatament, els recursos no invertits del 2020 ençà «perquè sigui el mateix govern de la Generalitat qui executi les inversions i plans que no ha executat l’Administració de l’Estat espanyol». La moció ha tirat endavant amb els vots a favor de tots els grups municipals llevat de dos: Vox i del PP.
Què més demana la moció?
La moció aprovada insta la Generalitat i el govern espanyol a «finalitzar l’actuació sobre la planificació en matèria ferroviària d’actuacions, inversions i de servei, amb la corresponent quantificació econòmica, amb l’objectiu que el servei de Rodalies, Regionals i Mitjana Distància a Catalunya guanyi capacitat, fiabilitat i freqüència». El mateix acord també demana que aquesta planificació sigui la referència per a la projecció de les millores de la xarxa ferroviària catalana «condicionant, també, la redacció del segon quadrienni del Pla de Rodalies (2020-2030)».
Pel que fa a les línies, el text aprovat per l’Ajuntament de Sabadell insta els executius català i espanyol a traspassar la R1, de la qual ja s’estan fent els tràmits administratius i el conveni d’encomanda de gestió, i a continuar amb el traspàs de les línies R2 sud i R3 nord, «així com a concretar l’estudi del traspàs de la R4 i la R16, amb els «recursos econòmics, materials i humans necessaris per la seva posada al dia i per a la seva gestió futura», i, també, a reforçar IFERCAT com a administradora d’infraestructures de la Generalitat de Catalunya.
Altres acords de la moció republicana insten la Generalitat i el govern espanyol a donar resposta a les reivindicacions i propostes de les plataformes territorials d’usuaris i de promoció del transport públic, i insten el govern i el Parlament a incloure-les a l’Acord Nacional pel Transport Públic.
A més, el mateix text aprovat per la Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Sabadell també insta el govern espanyol a «donar compliment al pla de comunicació acordat i elaborar un protocol adreçat als maquinistes i al personal d’atenció presencial amb l’objectiu de gestionar i comunicar als usuaris (…) les incidències que puguin ocórrer en el servei, assegurant que aquesta comunicació sigui fluïda, entenedora, eficaç i també adreçada en la llengua pròpia de Catalunya».
Un nou operador per a Rodalies
El portaveu del grup municipal d’ERC, Gabriel Fernàndez, ha dit: «Les reiterades incidències del servei ferroviari de Rodalies, Regionals i Mitjana Distància a Catalunya provoquen greus problemes als ciutadans del nostre país, que limiten el nostre dret a la mobilitat. Aquesta manca de fiabilitat del servei, lògicament, redueix el nombre d’usuaris de la xarxa de Rodalies i Regionals, i incrementa el trànsit de vehicles privats, amb les consegüents emissions a l’atmosfera i problemes de congestió de les carreteres i carrers de les nostres ciutats. Aquesta situació és conseqüència de dècades de desinversió i deixadesa dels diferents governs espanyols, governi qui governi, a la xarxa ferroviària catalana; molt especialment, a la xarxa de Rodalies, i d’una estructura centralitzada tant de Renfe com d’Adif».
Fernàndez ha assegurat: «Cal que s’acceleri la implementació del traspàs integral de Rodalies i que el treball conjunt d’ambdues administracions permeti impulsar un pla de xoc que minimitzi les afectacions als ciutadans». I ha reblat: «Més enllà de les accions a curt termini i les necessàries inversions, cal implementar polítiques estructurals, i creiem que això passa, també, per un gran Acord Nacional pel Transport Públic que estableixi les bases d’un sistema de transport públic integral, sostenible i fiable, amb un model de finançament sòlid, consensuat i estructural. Catalunya compta amb evidents exemples d’excel·lent gestió pròpia del transport públic com FGC; cal, amb els recursos adients, fer el mateix amb el servei de Rodalies».