Juli Fernàndez: «Quan Esquerra Republicana governa, el pressupost de salut i educació creix i el govern de la Generalitat construeix noves escoles»

  • Esquerra Republicana es compromet a incorporar la gratuïtat de l’educació de zero a tres anys la pròxima legislatura, que beneficiarà 100.000 infants
  • El cap de llista republicà al Vallès Occidental ha presentat les propostes de la formació en educació, encapçalades pel blindatge del model d’escola catalana i l’aposta per un sistema transformador i posat al dia

L’alcalde de Sabadell 2015-2017 i candidat número 17 d’Esquerra Republicana per Barcelona, Juli Fernàndez, ha afirmat avui que el partit fa que «passin coses impensables» quan governa, en referència a l’augment del pressupost de salut i d’educació i a la construcció d’equipaments educatius i sanitaris. Juli Fernàndez; el portaveu d’ERC a l’Ajuntament de Sabadell, Gabriel Fernàndez; i el conseller d’Educació, Josep Bargalló,han explicat les propostes republicanes en educació, entre les quals hi ha incorporar la gratuïtat de l’etapa de zero a tres anys la pròxima legislatura.

Al costat de l’educació i la salut públiques

Juli Fernàndez ha dit: «Quan Esquerra Republicana governa, fem que passin coses impensables, i això passa a tot el Vallès amb l’increment de pressupost en salut i en educació, amb la construcció de noves escoles, i passa molt especialment, i ens fa una il·lusió especial, al barri de Can Llong de Sabadell. Perquè les obres del CAP de Can Llong estan iniciades i són una realitat, les obres del futur institut escola Virolet estan en marxa i són una realitat, i els propers mesos començaran les obres de l’institut Arraona. Quan Esquerra Republicana governa, som al costat de la gent; ho fem als nostres ajuntaments quan hi hem estat, ho fem al govern de la Generalitat, i el que volem és tenir l’oportunitat de liderar el govern des de l’independentisme i l’esquerra per fer el bé a tothom, perquè la vida de tothom sigui millor, perquè els nostres infants i joves tinguin els millors recursos educatius, i perquè la nostra gent tingui els millors recursos sanitaris. És això el que ens juguem el dia 14 de febrer».

Gabriel Fernàndez ha comentat: «El barri de Can Llong es va desenvolupar a la dècada dels 90 a partir d’una concepció especulativa. Aquells que van decidir que havia d’existir es van oblidar de posar-hi els equipaments bàsics que fan que la vida dels veïns sigui de més qualitat, equipaments com un CAP, un institut o una escola. Va ser al mandat passat que vam tenir la capacitat de desencallar aquesta situació, que vam poder fer realitat aquesta inversió, i ara ja tenim aquí les màquines, ja s’hi està treballant, i serà molt aviat una realitat el nou institut escola de Can Llong, i aviat, també, serà una realitat el nou CAP del barri. Estem orgullosos d’aquell treball i és per això que avui aprofito per poder demanar-vos al confiança en Esquerra per continuar governant la Generalitat en aquests àmbits tan essencials per a la vida de les persones. Des de Sabadell, continuarem treballant, exigint a qui sigui els recursos que són necessaris per a la millora de la vida de tothom, i junts ho farem possible».

Josep Bargalló ha afirmat: «Una de les primeres visites que vaig fer com a conseller d’Educació va ser aquí, al barri de Can Llong, i, justament, a aquesta escola, que feia un munt d’anys que era en barracons i on hi havia la petició veïnal de construcció, la necessitat de construcció comunitària i educativa. Doncs bé: avui hem vingut no només a veure com estan les obres de construcció (perquè l’escola, de no tenir projecte, ha acabat estant ja construint-se), sinó també a treballar perquè l’escola fa un pas endavant i no és ja, només, una escola que estava en barracons i ja està construint-se, sinó, també, una escola que passa a ser un institut escola. I que, per tant, el barri i la ciutat tenen una oferta més gran i una oferta millor, i una oferta que ajunta aquest servei públic educatiu amb la necessitat, també, de servei social i comunitari».

Què proposa Esquerra Republicana en educació?

Esquerra Republicana s’ha compromès a incorporar la gratuïtat de l’educació dels zero a tres anys per afavorir la criança compartida i amb l’objectiu de situar la vida al centre. Aquesta proposta s’aplicarà de forma progressiva: «Passarem del cofinançament a la gratuïtat perquè tots els nens d’aquest país han de tenir igualtat d’oportunitats», ha afirmat el candidat a la presidència de la Generalitat, Pere Aragonès. El candidat ha assegurat que aquesta mesura «beneficiarà 100.000 infants, no és una educació obligatòria però sí universal i, per tant, ha de ser gratuïta», ha remarcat.

ERC defensa que la República ha de bastir un projecte educatiu de país que garanteixi el dret a l’educació per a tothom i que, prenent com a fonament la igualtat, l’equitat i la justícia social, ofereixi una educació gratuïta i de qualitat. Un model educatiu i d’excel·lència que, com a servei públic, garanteixi la igualtat d’oportunitats i la inclusió educativa, prioritzi la millora dels resultats i, en el qual la formació professional sigui un element cabdal en l’equitat i en la competitivitat del sistema productiu.

El partit republicà sosté que l’escola catalana és un model d’èxit que cal garantir i enfortir. Esquerra Republicana vol aprofitar l’oportunitat de fer ús de la seva força al Congrés dels Diputats per incidir en els canvis legislatius per blindar el model d’escola catalana.

La proposta destacada en educació d’ERC per a la pròxima legislatura és l’aposta per un sistema educatiu transformador adaptat a les necessitats del segle XXI. Els republicans afirmen que la construcció del model educatiu propi de la República Catalana ha de permetre avançar cap a un canvi profund de paradigma educatiu per fer front als reptes del segle XXI. Esquerra Republicana aposta per un sistema educatiu que es basa en un alumnat preparat per esdevenir un ciutadà crític a l’hora de consumir i crear continguts digitals i amb un professorat capacitat per desenvolupar la seva tasca docent amb eines digitals. La formació fa una aposta clara per dotar tots els centres dels dispositius i la connectivitat necessària per fer possible l’educació del segle XXI , amb docents que treballen en xarxa amb altres centres per a la millora i la qualitat educativa, i en què l’alumnat es connecta amb la societat, les necessitats i les oportunitats del territori. En definitiva, teixir un sistema educatiu públic de referència alineat amb la Catalunya de la innovació i la prosperitat econòmica.

La proposta es concreta en dues accions principals: desenvolupar el Pla d’educació digital de Catalunya 2020-2023 i impulsar la cultura del canvi a les escoles i als instituts de tot el sistema educatiu.

Nous centres als municipis del Vallès Occidental

A Sabadell, les obres de l’escola Virolet, que serà un institut escola, ja han començat, i les del nou institut Arraona s’han licitat. El nou pas endavant en la construcció dels dos centres, que ara funcionen en mòduls prefabricats, és possible gràcies a l’acord del Govern de Transformació 2015-2019 amb el Departament d’Educació de la Generalitat, i suposa el compliment del compromís del govern.

A Terrassa, l’institut escola Sala i Badrinas, amb el projecte en redacció, estarà llest el 2023 i suposa la inversió de nou milions d’euros; 2,2 dels quals, a càrrec de l’Ajuntament. Entre les iniciatives del govern municipal terrassenc relacionades amb l’educació, destaquen el desplegament a l’Oficina Municipal d’Escolarització per a la millora de la detecció precoç d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu, els projectes Magnet i ArtInfusions, la tarifació social al 0-3 com a prèvia a la seva universalització i la nova licitació del temps de migdia com a primer pas cap a la viabilitat de la municipalització del servei. L’escola Auró, a Can Palet, ha iniciat el camí per esdevenir referent en projectes artístics.

A Sant Cugat del Vallès, el gran repte educatiu per als propers anys és la 12a escola, coneguda com La Mirada, que s’ubicarà al parc urbà de Volpelleres. Es tracta d’un projecte innovador, que aposta per integrar al màxim l’escola en un entorn privilegiat i en el qual l’Ajuntament ha invertit prop de 600.000 euros. Actualment s’ha dut a terme la modificació de planejament necessària per fer l’escola, i s’està a l’espera del projecte executiu, que permetrà licitar-ne les obres.

A Rubí, el govern de la Generalitat, després d’anys de reivindicacions, ha dotat dels diners per la construcció de l’escola del Bosc amb 4,4 milions d’euros. El procés participatiu engegat demostra la voluntat i el compromís del Departament d’Ensenyament amb la comunitat educativa rubinenca, i amb transformació que l’educació necessita per adaptar-la a les necessitats actuals i futures. La formació del professorat i el pla d’educació digital ja estan donant eines i recursos als alumnes i docents de Rubí. Ensenyament hi manté l’aposta pels plans educatius d’entorn per garantir que el temps educatiu vagi més enllà de l’escola oferint possibilitats a totes les capes de la societat.

A Montcada i Reixac, el govern de la Generalitat construirà l’institut La Ferreria, amb un pressupost de dos milions d’euros, i dos nous instituts escola: El Viver i Mas Rampinyo.