- La moció republicana, que es debatrà a la Junta de Portaveus, també exigeix a Madrid que no n’apugi el peatge abans que la concessió s’acabi d’aquí un any
- Santi Valls: «Sabadell ha d’alçar la veu davant del risc real que el govern espanyol prorrogui la concessió de l’AP-7 amb l’excusa del covid. Com a ciutat, no ens podem quedar muts: hem d’exercir el lideratge que ens correspon»
Esquerra Republicana treballa perquè l’Ajuntament de Sabadell insti el govern espanyol a «no ampliar ni prorrogar, en cap cas», la concessió de l’AP-7 entre Cambrils i la Jonquera ni, tampoc, la de l’AP-2, amb el pretext de compensar a les concessionàries les pèrdues generades per l’estat d’alarma arran del COVID-19. El grup republicà, el principal de l’oposició, també vol que el consistori sabadellenc exigeixi a Madrid «no ampliar, en cap cas, les tarifes i preus dels peatges» de les dues vies ràpides abans que la concessió vigent s’acabi l’1 de setembre del 2021, i «fer-ne efectiu el rescat» en aquesta data. La moció republicana es debatrà a la Junta de Portaveus.
Sabadell ha de liderar la reivindicació
El regidor d’Esquerra Republicana Santi Valls, també, geògraf urbanista, ha dit: «Sabadell ha d’alçar la veu davant del risc real que el govern espanyol prorrogui la concessió de l’AP-7 amb l’excusa del covid. Com a ciutat, no ens podem quedar muts: hem d’exercir el lideratge que ens correspon i exigir al govern espanyol que aixequi les barreres del gran corredor del Vallès i del Principat quan toca: d’aquí 10 mesos; no hi ha excuses que valguin. I, a banda, cal que la Generalitat assumeixi la titularitat de les vies d’alta capacitat que travessen Catalunya, tal com ja ha passat a l’AP-68 basca».
Valls ha afegit: «La finalització de la concessió de l’AP-7, en els trams de Tarragona-Alacant i Tarragona-la Jonquera —i, també, de l’AP-2 fins a Saragossa—, suposa una gran oportunitat per desfer l’embolic viari català i per apostar definitivament per un model de mobilitat sostenible en el qual els catalans no hagin de pagar, via peatges, infraestructures que ja han estat amortitzades de sobres per unes concessionàries que n’han rebut beneficis milionaris. Per exemple, el tram de l’AP-7 entre Molins de Rei i Martorell ja s’ha pagat més de 80 vegades, i els seus usuaris en continuen pagant un preu molt per sobre del raonable, atès que no es tracta de pagar unes infraestructures sufragades ja diverses vegades, sinó de cobrir-ne els costos de manteniment».
Incompliment del govern PSOE-Podemos
El ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana del govern espanyol, de la mà del ministre José Luis Ábalos, va tancar la porta a l’abril a compensar les empreses concessionàries que exploten la gestió de les autopistes per les eventuals pèrdues provocades per una disminució de la mobilitat vial com a conseqüència de la COVID-19. Aquest anunci es va produir mentre les empreses concessionàries com Abertis reclamaven que el govern espanyol compensés les pèrdues que es poguessin produir per la disminució del volum de trànsit al llarg d’aquest període de la pandèmia.
La realitat ha estat que, malgrat l’anunci inicial, Madrid ha autoritzat per decret llei que aquestes empreses puguin demanar una pròrroga dels contractes de concessió per compensar les pèrdues ocasionades per les mesures per frenar l’expansió de la pandèmia durant l’estat d’alarma. A Catalunya, aquesta mesura podria afectar a les concessions del tram d’AP-7 comprès entre Cambrils i La Jonquera i del tram de l’AP-2 entre el Vendrell i Lleida. En tots dos casos, el contracte amb Abertis expira l’1 de setembre de 2021, però amb el nou decret es podria allargar.
Si la moció tira endavant, l’Ajuntament de Sabadell en farà arribar els acords a la presidència del govern espanyol; al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, i a tots els grups parlamentaris estatals, tant del Congrés dels Diputats com del Senat.
Actualització: aprovada per unanimitat