Esquerra Republicana dels dos ‘Vallesos’ aposta per un nou tren tramvia Terrassa-Sabadell-Granollers en les al·legacions al PEMV

  • També hi prioritza la línia orbital de tren entre les tres capitals per l’actual R-8
  • ERC hi descarta el Quart Cinturó, i hi prioritza el transport públic i la millora de les carreteres existents per optimitzar la connexió de les dues comarques

Les federacions d’Esquerra Republicana del Vallès Occidental i del Vallès Oriental aposten per un tren tramvia que uneixi Terrassa, Sabadell i Granollers per Polinyà, Palau-solità i Plegamans i Lliçà de Vall en les al·legacions al Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV), publicat pel Departament de Territori del govern. També hi prioritzen la línia orbital de tren entre les tres capitals per l’actual R-8 de Rodalies, que discorre més al sud. El document es basa aposta per la mobilitat sostenible, per la qual cosa descarta «nous traçats que envaeixin el territori» com el Quart Cinturó, i potencia el transport públic i la modernització de les carreteres actuals per optimitzar les connexions de les dues comarques i garantir l’accés de tothom al transport públic. S’ha presentat en un acte en què ha participat el regidor sabadellenc Raül Garcia Barroso.

El grup municipal d’Esquerra Republicana a Sabadell ja va plantejar al maig un seguit de propostes al govern PSC-Podemos de cara a les al·legacions de l’Ajuntament al PEMV. Entre altres, hi defensava que es descartessin la Ronda Nord de Sabadell i la de Terrassa i, també, la Ronda Est de Sabadell; que l’actual Ronda Oest es connectés amb la carretera de Castellar del Vallès; que la línia S-2 dels FGC es perllongués fins a Castellar; que es prioritzés l’estació Can Llong de Rodalies de Catalunya, i que s’afavorís la integració urbana de la N-150 «com a via principal i no secundària» entre Sabadell i Terrassa.

Els dos Vallesos són un sol Vallès

Esquerra Republicana considera els dos Vallesos com una realitat i proposa una «visió completa del Vallès» dins l’àmbit metropolità. Per això proposa l’equilibri entre el desenvolupament econòmic i el valor ecològic de la regió. El document al·legatori presentat per ERC està en la sintonia de les propostes presentades per entitats com FEM Vallès, Via Vallès o la Campanya Contra el Quart Cinturó.

Concretament, ERC insisteix en la priorització de la línia orbital ferroviària entre Sabadell i Granollers, sense transbordaments, dins de l’eix transversal de Vilanova i la Geltrú fins a Mataró i que pot unir Terrassa, Sabadell i Granollers, amb tres combois per hora i en el traçat de l’actual R-8, paral·lel a l’AP-7: Barberà del Vallès (polígons), Santa Perpètua de la Mogoda, Mollet del Vallès, Parets i Montmeló. En un traçat més interior, es proposa un nou tren tramvia entre Terrassa, Sabadell i Granollers que circularia per Polinyà, Palau-Solità i Plegamans i Lliçà de Vall, i que permetria donar a servei a centres de gran afluència com l’Hospital de Terrassa, la Mancomunitat o Mercavallès, així com l’Institut de Seguretat Pública.

Intercanviador de Santa Perpètua

L’acció ferroviària més assequible és completar l’intercanviador entre les línies de rodalia R-3 i R-8 a la Granja Soldevila de Santa Perpètua de la Mogoda. Altres propostes de baix impacte són la creació de carrils destinats al transport col·lectiu a les vies principals, la millora dels accessos als grans eixos i la consolidació d’una xarxa ciclable a través de sis eixos: el Tenes, el Congost, Bigues – la Garriga, Granollers – Cardedeu – Sant Celoni, Cardedeu i els dos Vilamajors, i l’eix Caldes-Lliçà d’Amunt, Canovelles-Granollers.

L’al·legació també reclama la referència a la vinyeta catalana com a model de gestió i de manteniment de les infraestructures i del transport públic, i l’eliminació dels peatges a la comarca. També es demana l’elaboració de plans específics de mobilitat en els grans centres de trànsit: Terrassa-Sabadell, Granollers i Sant Cugat – Cerdanyola – Ripollet.